Kuinka HelmiSimpukkaan kehittyi kanta-asiakaskulttuuri
KANTIKSET
KAHVILLE
ANNETUT AVUT JA PAVUT
St1 tilasi kampanjan jossa olisi jokin aktivoiva, taktinen elementti, mutta selvin reunaehdoin:
- Huipputarjoukset eivät olleet mahdollisia, sillä katetta ei haluttu heikentää.
- Mahdollisten markkinointiarpajaisten järjestäminen tuli olla operatiivisesti mahdollisimman kevyitä. Silloin satoja huoltamotyöntekijöitä ei tarvitsisi kouluttaa erikseen tehtävään.
- Vuoden tarkkailujakson lisäksi St1 määritteli kahden kuukauden kampanjajakson alkuvuodesta tulosten arviointiin.
- Myynnissä oli kaksi Pauligin kahvia: tuttu ja arvostettu Paulig Juhla Mokka sekä vuoden 2022 alusta asemille saapunut Paulig Café Singapore. Vaikka uutuudella on aina jonkin verran arvoa, ei käyttöuseuden kasvua saati aseman valintaa voinut laskea sen varaan.
PAAHTOVAIHE
Oivalsimme, että kun jokainen kanta-asiakasosto rekisteröityy järjestelmiin asiakkaaseen yksilöitävänä tapahtumana, oli sitä mahdollista käyttää itsessään arpalipukkeena. Kunhan vain asiakas oli antanut St1:n korttitilillään markkinointiluvan.
Päätimme järjestää markkinointiarpajaiset, jossa jokainen saattoi parantaa mahdollisuuksiaan voittaa; jokainen kupillinen oli yksi arpa. Tämä lisäsi ostouseutta antaen ihmiselle pientä lisäjännitystä jokapäiväiseen kahvihetkeen.
Arvonnan pääpalkinnoksi valikoitui 5000 €:n matkalahjakortti, jolla saattoi matkustaa käytännössä minne tahansa planeetallamme. Tavoitteena oli löytää palkinto, joka paitsi aktivoisi, tekisi kahvihetkestä entistä miellyttävämmän. Palkinto ruokki mielikuvitusta ja saattoi viedä ajatukset antrasiittista arkea auvoisempiin maisemiin.
UUTTAMINEN JA TARJOILU
Laadimme mediasuunnitelman ja loimme sen mukaan markkinointiviestinnän konseptin sekä radioon, asemille että digitaalisiin medioihin. Vaikka mainonnan pääviesti oli taktinen, onnistuimme samalla lanseeraamaan asemille uuden Pauligin kahvin.
Lisäksi etenkin saatoimme radiossa rakentaa mielikuvia viihdyttävämmästä taukopaikasta. Jotta spotit jäivät paremmin mieleen, suunnittelimme niihin humoristisen dialogin luottohahmo Helmisen johdolla. Tällöin taktiset viestit kisasta ja kanta-asiakaskortin käytöstä saattoi ripotella hahmojen verbaalisen konfliktin sekaan.
VASTAANOTTO
Kanta-asiakaskortin kanssa ostettujen kahvien osuus kasvoi tammikuun lopusta maaliskuun loppuun ajoittuneella kampanjajaksolla: 63 %.
Samalla aikavälillä HelmiSimpukan verkkopalvelun liikenne kasvoi 20 % sitä edeltäneeseen kahden kuukauden jaksoon.
Vuonna 2022 kanta-asiakaskortin kanssa ostettiin 125 000 kupillista enemmän kahvia kuin vuotta aiemmin. Kasvua kertyi 38 %.
Kanta-asiakaskortin kanssa hankittujen kahvien osuus kaikista kahviostoista pysytteli yli 28 % korkeammalla tasolla kuin kampanjaa edeltäneenä aikana – koko loppuvuoden ajan, kampanjoiden ulkopuolisina kuukausina. Asian merkittävyyttä lisää, ettei kanta-asiakasohjelma tunne minkäänlaisia kertyviä lojaliteettipisteitä.
Myös vuositavoite kahvin myynnille ylittyi.
Kantikset Kahville
Tilaaja: St1
Toteuttaja: Generaxion
Kilpailukategoria: Tuloksellisin kampanja
Tilaaja: St1
Emil Huttunen, Marketing Manager
Jyri Salin, Marketing Manager
Toteuttaja: Generaxion
Art Director: Teemu Tuohimaa
Creative Director, copy: Aleksi Parikka
Mediahankinta: Jenna Sairanen
Asiakkuusjohtaja: Rami Meling
Projektijohto: Tommi Kreivilä
Graafikko: Paula Venäläinen
Graafikko: Pekka Saarela